Laddare med countdown-funktion.
Få ett nytt liv med den första batteriladdaren i världen som visar dig exakt när batteriet laddas och när bilen är redo att köras.
Den banbrytande CT5 TIME TO GO-batteriladdaren och underhållaren är en världsnyhet eftersom den svarar på frågan "När kommer mitt batteri att vara fulladdat?".
Detta innebär att du kan planera din dag runt batteriladdningen eftersom CT5 TIME TO GO ger dig en korrekt förutsägelse av den återstående laddningstiden i timmar. Förutom detta talar den också om när det är säkert att försöka starta bilen innan batteriet är fulladdat.
CT5 TIME TO GO använder avancerad teknik som ger dig tre laddnings- och underhållsprogram - Normal, AGM och Recond. Den är enkel att använda och helautomatisk så den kan, om så erfordras, anslutas direkt till batteriet på obestämd tid och den kommer inte att över- eller underladdas.
- Visar exakt hur länge i timmar tills batteriet är fulladdat
- AGM-program
- Recond-program för rekonditionering av djupt urladdade batterier
- Helautomatisk "anslut och glöm"-laddning
- Laddar batterier upp till 160 Ah
- 5 års garanti
Förpackningen innehåller:
- 1 st CTEK CT5 TIME TO GO.
- 1 st Comfort Connect Batteriklämmor.
- 1 st Comfort Connect Kabelsko.
- 1 st Svensk manual.
Specifikationer |
---|
Omgivningstemperatur | -20 °C till +50 °C |
Positioning | Portabel (montering möjlig) |
Garanti | 5 år |
Ineffekt | 220 VAC – 240 VAC, 50 Hz – 60 Hz, 0,6 A max |
Uteffekt | 14,4 V | 14,7 V | 15,8 V, 5,0 A max |
Backström | Mindre än 1,5 Ah/månad |
Batterityper | 12 V: WET, MF, Ca/Ca, AGM, GEL |
Batterikapacitet | 20 Ah – 160 Ah |
Kapslingsklass | IP65 |
Temperaturkompensering | Inbyggd laddspänningskompensation efter omgivningstemperaturen. |
Användarmanual (svensk)
Produktblad (svensk) Vanliga Frågor Jag har en åkgräsklippare. Kan jag använda TIME TO GO för att ladda den?
- JA, det kan du, om du har ett 12V blysyrabatteri. Notera att TIME TO GO är optimerad från 20 Ah batterier uppåt, så om ditt batteri är mindre än 20 Ah bör du använda en annan laddare, t.ex. en MXS 3.8.
TIME TO GO har inget ”snöflingeläge”? Kan jag använda den på vintern?
- Ja, den har en temperatursensor som reglerar utgående spänning enligt omgivningstemperaturen.
Kan jag använda laddaren för långtidsunderhåll?
- Ja det kan du, laddaren går automatiskt över till underhållsladdning efter uppladdning.
Hur räknar TIME TO GO tiden?
- TIME TO GO beräknar den återstående laddningstiden utgående från batteriets spänning och förmåga att ta emot laddning.
Vad är det för skillnad mellan TIME TO GO och en MXS 5.0–laddare?
- TIME TO GO har en annorlunda display, där du i stället för de olika laddstegen ser en tidsaxel som räknar ner hur lång tid det är kvar tills batteriet kan användas.
Vad betyder CARE?
- Det betyder att batteriet är nu fulladdat, och att laddaren har gått över i underhållsläge.
Kan jag använda laddaren på mina båtbatterier?
- Ja det kan du, om du har 12V blysyrabatterier. Notera att TIME TO GO är anpassad från 20 Ah till 90 Ah batterier (- upp till 160 Ah i långtidsunderhåll).
Hur många ampere ger TIME TO GO?
- Den ger max 5 A, och anpassar sig efter batteriets behov.
Vad betyder ”TRY”- lampan?
- När ”TRY”- dioden lyser, betyder det att du kan göra ETT försök för att starta fordonet om man har bråttom. Batteriet har då 30–40 % kapacitet, och bör laddas helt upp vid första möjliga tillfälle.
Om jag väljer Recond, hur kan jag veta att den är klar?
- När laddaren är i ”Care”-läget, är även rekonditionen genomförd. Genom att trycka på mode-knappen och välja ”Recond” aktiveras rekonditioneringen.
Jag kan inte garantera att jag är hemma då när laddaren säger att den är redo. Bör jag koppla loss den och ladda när jag är hemma igen?
- Nej, du behöver inte vakta laddaren. Den går automatiskt över till underhållsläge och behåller batteriet fulladdat tills du återkommer. Om man vill lämna batteriet för långtidsunderhåll, bör man dock försäkra sig om att laddaren klarat av att ladda upp batteriet, och Care-lampan lyser.
Laddaren har gått i felläge. Vad kan ha hänt?
1. Kolla först att laddaren är rätt kopplad, att den positiva klämman (eller ringkabelskon) kopplats på batteriets pluspol (eller positiv laddarkontakt) och den negativa klämman (eller ringkabelskon) kopplats mot chassi (eller negativ laddarkontakt), och inte tvärtom.
2. Laddaren har stött på problem inuti batteriet. Laddaren gör upprepade försök att gå vidare, men kan den inte, kommer den att ställa sig i felläge. Orsaker kan vara t.ex. cellfel, sulfatering eller batteriets förmåga att bibehålla spänning. Prova med att starta om programmet genom att trycka på mode-knappen. Felläge kan också indikeras om man har för stora laster kopplade på batteriet, som gör att spänningen sjunker för snabbt. Koppla då bort lasterna och försök på nytt.
3. Testa laddaren mot ett annat batteri för att utesluta laddarfel.
Hur vet man att batteriet är färdigladdat?
- Då den gröna ”Care”-lampan lyser, då är batteriet fulladdat.
Varför är TIME TO GO rekommenderad från 20 Ah och uppåt?
- Beräkningen för återstående tid blir mindre noggrann för mindre batterier.
Vad betyder GO?
- Det betyder att batteriet är över 80 % laddat och fordonet kan startas. Vi rekommenderar att laddningen kompletteras vid första möjliga tillfälle.