Köpinformation & Köpvillkor
Att handla på BlueRide
Du måste vara minst 18 år för att handla på BlueRide. Om du inte är 18 år krävs målsmans medgivande.
Din beställning skickas med avsändare BlueRide / Gränslöst Väst AB.
Leveranstid
Alla varor i webbutiken finns normalt på lager och levereras inom 1 till 4 arbetsdagar, och leveranstiden är 2 - 6 arbetsdagar.
Om en vara skulle ta slut kan leveranstiden bli något längre. Vid längre leveransförsening har du alltid möjlighet att upphäva köpet. Förhandsbeställda produkter levereras när respektive produkt har kommit i vårt lager.
När vi skickar varorna så får du ett mail som innehåller ditt kollinr samt en länk där du kan följa ditt paket och se när det kommit fram.
Ta med legitimation när du ska hämta ut ditt paket.
Frakt
Fraktkostnaden inom Sverige: 49 kr, handlar du för minst 750 kr levererar vi fraktfritt.
- Fraktkostnad Norge: 88 kr.
- Fraktkostnad Danmark & Finland: 110 kr.
- Fraktkostnad övriga länder inom Europa: 149 kr.
- Fraktkostnad länder utanför Europa: 295 kr.
Betalningsalternativ
Vi erbjuder Klarna Checkout som betallösning.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout, utan endast vid behov beroende på valt betalningsalternativ. Kreditupplysningar som görs av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan som begär kreditupplysning om dig. Om kredit ej beviljas kan man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt gå till Swish-kassan.
- Läs Klarnas fullständiga villkor.
- Läs om Klarnas betalsätt.
- För information om en betalning som skett via Klarna kontakta Klarnas kundservice.
- Du kan se dina fakturor och dess betalstatus på www.klarna.se under Mina sidor.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS, och använder säkerhetslösningen 3D-Secure vid betalning med kort.
Betala med Swish, Vipps, i förskott eller mot postförskott.
Betala ditt köp via din smartphone med Swish betalapp som finns för iPhone, Android och Windows Phone.
Du behöver ha din mobiltelefon och inloggningskod för att kunna betala köpet.
Betalningen dras från ditt konto med mottagarnamnet “Blueride”.
Vårt Swish-nummer är: 123 155 66 53
Ange ditt ordernummer som meddelande när ni Swishar betalningen.
- Postförskott
Vi skickar ditt paket mot postförskott. Du betalar ditt paket när du hämtar det hos ditt närmaste postombud (t.ex. en Coop-butik).
Vid postförskott tillkommer postförskottsavgift på 99 kronor.
Du kan endast handla mot postförskott inom Sverige.
Du kan inte välja postförskott om du har fler än 25 st varor i varukorgen, om varorna överstiger 1,5 kg tillsammans eller om varorna har ett värde på mer än 1200 kr.
VIKTIGT! Om du inte fått någon avi på försändelsen inom 10 dagar efter att du gjort beställningen måste du kontakta kundtjänst.
- Förskottsinbetalning
Betala in pengarna i förskott till vårt Plusgiro.
Plusgiro: 41 84 20-6
Mottagare: BlueRide
Kunder utanför Sverige använder följande uppgifter:
Mottagare: Lågprisvaruhuset Gränslöst Väst AB
IBAN account: SE84 9500 0099 6034 0418 4206
BIC/SWIFT: NDEASESS
Glöm inte att ange ditt ordernummer vid betalningen.
- Vipps
För våra Norska kunder finns Vipps som betalningsalternativ.
Gå till "Swish-Kassan" och välj att få din beställning levererad till Norge. Då kan du välja att betala med Vipps.
När du skickat beställningen får du information om hur du vippsar oss.
Når du vippser til en utenlandsk bruker, vippser du alltid i mottakerens valuta.
Når du vippser til BlueRide skriv inn beløpet som vises etter at du har sendt bestillingen. Du vil også motta en e-post med ordrebekreftelse og informasjon om hvordan du vippser.
Du skal ikke regne om beløpet til norsk valuta, det gjør Vipps.
Du ser omtrent hvor mye summen tilsvarer i norske kroner før du vippser.
Å vippse til Sverige koster 4 % av summen du vippser.
I tillegg til dette vil de fleste banker legge til et valutapåslag (gebyr for å betale med kort i utlandet). Det nøyaktige beløpet varierer fra bank til bank, og ligger vanligvis på mellom 1–3 %.
Ej utlöst försändelse
Alla IP-adresser loggas och falskbeställningar polisanmäls ovillkorligen som bedrägeri.
För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar BlueRide kunden en avgift på 300 kr.
Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 15 dagar.
Om betalningen inte sker 15 dagar efter vi meddelat er överlämnas ärendet till Svea Inkasso, då tillkommer påminnelseavgift på 60 kr samt inkassoavgift på 180 kr och ev. dröjsmålsränta.
Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Det är viktigt att du kontaktar oss om du inte fått någon avi på försändelsen inom 10 dagar efter att du gjort beställningen, så att den inte går i retur.
Om du ej kan hämta ut paketet pga att du ej angett ditt korrekta namn som kan styrkas med legitimation, räknas även detta som ej utlöst försändelse.
Så kontrollera att ditt för- och efternamn namn stämmer, använd inte smeknamn som t.ex. Kalle om det står Karl på din legitimation.
Pris
Alla priser är angivna i SEK (Svenska Kronor) och är angivna med moms.
Om du bor i ett land utanför EU och öppnar ett konto i vår webbutik så kommer priserna att anges utan moms, eftersom ni då inte behöver betala svensk moms när ni handlar.
Om du är inloggad som företag visas ditt pris utan moms.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse per e-post med information om din beställning. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med BlueRides Kundtjänst.
Transportskador
Vi använder PostNord/Posten för att frakta alla våra försändelser. Om varan skadas eller kommer bort under transporten är BlueRide betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundtjänst inom 14 dagar.
Om du upptäcker att paketet är skadat när du hämtar det anmäler du det direkt till transportören och kontaktar sedan vår kundtjänst. Upptäcker du transportskada först vid öppnande av paketet, tag då snarast kontakt med vår kundtjänst så gör vi anmälan till PostNord/Posten.
Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig.
Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan.
Varan behöver inte returneras inom 14 dagar, men du skall kontakta oss inom 14 dagar efter att du tagit emot varan och meddela att du vill använda ångerrätten.
Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den, det gäller även produktförpackningen av varan.
Du har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Behöver du öppna produktförpackningen så gör det försiktigt utan att skada produktförpackningen.
Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Du får ej heller avlägsna skyddsmateriel, bryta sigill, el dyl.
Varan som returneras måste alltid vara komplett. Är inte varan komplett/oskadd erhålls ingen återbetalning eller så görs det ett avdrag på återbetalningen.
Avdrag på återbetalningen kan även ske för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant avdrag kan uppgå till varans totala pris.
Om ett avdrag görs så har du möjlighet att få varan tillbakaskickad till dig, vi återsänder den då till dig utan kostnad.
Tänk på att du står för risken om varan skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad när du returnerar den.
Returkostnaden vid ångerrätt/återköp bekostas av kunden.
- Återbetalning
Har du betalt med kort sker återbetalningen till ditt kort.
Har du beställt mot faktura och inte betalt fakturan gör vi avdrag på din faktura eller makulerar den. Men tänk på att fakturan inte hinner förfalla. Kontakta oss innan returen så kan vi förlänga förfallodatumet på fakturan.
Vid övriga betalsätt sker återbetalningen sker till ditt bankkonto, saknas information om bankkonto skickar vi en utbetalningsavi.
Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter.
- Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte företag.
Ångerrätten gäller inte varor som faller under kategorin livsmedel, tex godis.
Vid utövandet av ångerrätten ska varan återsändas till BlueRide inom 14 dagar från att meddelande om utövandet av ångerrätten lämnades till BlueRide. Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att BlueRide inom denna tid fått varan i retur eller att du som kund uppvisat bevis på att varan återsänts, det som sker först.
- Tillvägagångssätt
För att ångra ditt köp och nyttja din ångerrätt kontakta BlueRides kundtjänst, gå sedan till www.blueride.se/6-retur-returblankett och följ instruktionerna.
- Ångerblankett
Ångerblanketten kan laddas ner från www.blueride.se/6-retur-returblankett.
Det går även bra att använda sig av Konsumentverkets ångerblankett som finns att ladda ner på https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett.
Felexpediering
Skulle du få en fellevererad vara ska du kontakta BlueRides kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar.
Vi ser då till att du får rätt vara levererad till dig.
OBS! Innan du returnerar fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få felleveransen godkänd.
Vid returer av Felexpediering står vi för fraktkostnaden genom att skicka dig en frankerad fraktsedel.
Vi står alltid för returfrakt när det gäller felexpediering.
Reklamation
Skulle du få en defekt vara ska du kontakta BlueRides kundtjänst och rapporterar en reklamation så snart felet upptäckts inom skälig tid, 2 månader anses alltid som inom skälig tid.
Beskriv felet på produkten så väl du kan.
När du fått klartecken att skicka tillbaka produkten kommer vi skicka dig en fraktsedel, du behöver alltså inte lägga ut några pengar för porto till oss.
Produkten skall returneras i sin originalförpackning alt. förpackas mycket väl så att den klarar normal postgång. Skriv ut och fyll i blanketten som finns på www.blueride.se/media/doc/rek.pdf. Skicka med blanketten med en detaljerad felbeskrivning.
Kan inget fel påvisas återbetalas ej returfrakt och du faktureras för den portokostnad som uppstår vid retur till dig.
I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel/fabrikationsfel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för fraktkostnader som tillkommer.
Vi tar ej ut någon felsökningsavgift.
OBS! Innan du returnerar defekt vara måste du kontakta vår kundtjänst.
Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se. Som konsument har du även rätt för ersättning för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Som konsument måste du dock begränsa din skada samt påvisa utgifter med kvitto.
Vi står alltid för returfrakt när det gäller defekta varor som gäller på garantin eller är en giltig reklamation.
Försening av leverans
I de fall leveransen ej sker inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.
Avbeställning
Kontakta oss på kundtjänst för att göra en avbeställning av en order.
Efter en beställning skett kan vi inte garantera dig att avbeställning går igenom, och den är inte giltig förrän du fått en bekräftelse på den.
Leverans till Norge
När du beställer varor till Norge så betalar du ingen svensk moms/merverdiavgift. Momsen/merverdiavgiften på priserna dras av i steg 2 i kassan.
Om du skapar ett konto innan du går till kassan kommer priserna i webbutiken visas utan moms/merverdiavgift.
Du skapar ett konto här >>.
- 350-kronersgrensen
För att undvika tull/toll, moms/merverdiavgift och tullavgift/gebyr får totalbeloppet (inkluderat frakt) ej överstiga 350 NOK*.
För att kontrollera exakt vilka avgifter/gebyr som kan tillkomma ber vi er kolla på https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/
Där finner du en kalkylator och kan enkelt räkna ut eventuella avgifter och gebyr.
*vi reserverar oss för att gränsen på 350 kr kan ändras hos norska tullen innan vi uppdaterat informationen på www.blueride.se
- Fraktkostnad, Norge
Fraktkostnaden till Norge är 88 kr.
- Betalningsalternativ, Norge
Vid leverans till Norge kan betalning ske med kortbetalning via Nets Sweden AB, faktura via Klarna eller genom förskottsinbetalning.
- Leveranstid, Norge
Leveranstiden till Norge är 5-10 arbetsdagar.
Poste Restante för Norska och Finska kunder
Bor du i Norge eller Finland och vill hämta ut dina varor på ett postkontor i Sverige kan du göra det via Poste Restante.
Poste Restante är fördelaktigt om du är norsk kund och bor i närheten av gränsen eller besöker Sverige. Istället för att skicka varorna till dig i Norge så hämtar du ut dem i Sverige, du slipper då norsk tull, gebyr och norsk moms/merverdiavgift på varorna.
Poste Restante kan ske på drygt 80 olika platser i Sverige.
Se vilka platser som erbjuder Poste Restante (pdf-fil), vilket postnummer du skall använda samt var du sedan hämtar dina försändelser. När du hämtar dina försändelser anger du ditt namn och uppvisar legitimation.
Leveransadressen du anger i kassan skall se ut så här:
Förnam Efternamn
Poste Restante
Postnummer Postort
SVERIGE
ex:
Arne-Helge Norrmanssen
Poste Restante
452 01 Strömstad
SVERIGE
Leverans till adress utanför Sverige
Om du är bosatt utomlands eller vill att varan ska skickas till en adress utanför Sverige så går det bra. Betalningsalternativen är då kortbetalning eller förskottsbetalning.
Som norsk kund är betalningsalternativen kortbetalning, förskottsbetalning eller faktura.
- Land utanför EU
Beställer ni varor från ett land utanför EU, tex. Norge, så betalar du ingen svensk moms. Priserna blir då 20 % lägre. Webbutiken räknar ut detta automatiskt när du går till kassan och betalar.
När du får ditt paket så hämtar du det hos ett ombud. Där kan du eventuellt få betala moms för varorna som du köpt. Du kan även bli fakturerad i efterhand av tullen i ditt land.
Observera att tullen i ditt land kan ta ut tull och/eller ett gebyr/avgift på försändelsen.
- Land inom EU
Du beställer dina varor som vanligt och betalar med kort eller förskottsbetalar. Varorna skickas sedan direkt till din adress eller ombud för uthämtning.
Manualer
För de produkter som kräver manualer medföljer det i eller på förpackningen när du får den levererad.
Personuppgifter
När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, e-postadress och i vissa fall personnummer och telefonnummer.
Denna information behöver vi för att leverera varan till dig. Personnummer krävs i de fall du väljer att betala via faktura, delbetalning eller beställer mot postförskott.
E-postadressen behöver vi bl.a. för att bekräfta order/leveranser och kommer även fungera som användarnamn nästa gång du handlar i vår Internetshop om du väljer att öppna ett konto.
Dina personuppgifter lagras i vårt affärsdatasystem enligt dataskyddslagen, GDPR.
Endast BlueRide-anställda med kundkontakt har tillgång till de lagrade uppgifterna, ingen annan kan se dina uppgifter.
I övrigt är de endast åtkomliga om du loggar in med dina kontouppgifter. Som kund har du enligt PUL rätt att få den information vi registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.
Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part.
I och med den nya dataskyddslagen, GDPR, som träder i kraft den 25 maj 2018 har vi uppdaterat vårt sätt att hantera personuppgifter samt gjort det ännu tydligare för dig i vilket syfte vi sparar och använder kunddata. GDPR står för General Data Protection Regulation och ersätter den svenska personuppgiftslagen. För dig som kund innebär det att du får mer kontroll över hur dina personuppgifter används.
Du kan läsa mer detaljerat om vår integritetspolicy här.
Tvist
Eventuell tvist ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige, alternativt European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Vid en eventuell tvist följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN eller EU ODR.
www.arn.se
Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
- Kontaktuppgifter EU ODR
www.ec.europa.eu/odr
Om Cookies
Vi använder så kallade Cookies för att hålla reda på våra kunders innehåll i kundvagnen. En Cookie är en liten textfil som din browser/webbläsare sparar och förknippar med vår webbsida så att vi vet vilken kund som hör till vilken kundvagn.
Om du har problem att handla hos oss, t.ex. om de varor du försöker lägga i kundvagnen inte stannar i den, så kan det bero på att inställningen i din browser/webbläsare ej acceptera cookies.
Nedan finner du länkar till olika sidor om hur du hanterar dina inställningar för cookies och JavaScript i din webbläsare.