Varukorgen
innehåller 4 st varor

Summa:   864 kr
visa

Köpinformation & Köpvillkor

Att handla på BlueRide
Du måste vara minst 18 år för att handla på BlueRide. Om du inte är 18 år krävs målsmans medgivande.
Din beställning skickas med avsändare BlueRide / Gränslöst Väst AB.

Leveranstid
Alla varor i webbutiken finns i lager och levereras inom 1 till 5 arbetsdagar (måndag - fredag), PostNord/Postens leveranstid på ca 1-2 dagar tillkommer.
Om en vara skulle ta slut kan leveranstiden bli något längre. Vid längre leveransförsening har du alltid möjlighet att upphäva köpet. Förhandsbeställda produkter levereras när respektive produkt har kommit i vårt lager.
När vi skickar varorna så får du ett mail som innehåller ditt kollinr samt en länk där du kan följa ditt paket och se när det kommit fram.
Ta med legitimation när du ska hämta ut ditt paket.

Frakt
Fraktkostnaden inom Sverige: 49 kr, handlar du för minst 750 kr levererar vi fraktfritt.
Fraktkostnaden till Norge: 75 kr.
Fraktkostnaden inom EU: 95 kr.
Fraktkostnaden övriga länder: 125 kr.

Ej utlöst försändelse
Alla IP-adresser loggas och falskbeställningar polisanmäls ovillkorligen som bedrägeri.
För alla paket som inte hämtas ut inom 14 dagar debiterar BlueRide kunden en avgift på 300 kr.
Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 15 dagar.
Om betalningen inte sker 15 dagar efter vi meddelat er överlämnas ärendet till Svea Inkasso, då tillkommer påminnelseavgift på 60 kr samt inkassoavgift på 180 kr och ev. dröjsmålränta.
Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Det är viktigt att du kontaktar oss om du inte fått någon avi på försändelsen inom 10 dagar efter att du gjort beställningen, så att den inte går i retur.
Om du ej kan hämta ut paketet pga att du ej angett ditt korrekta namn som kan styrkas med legitimation, räknas även detta som ej utlöst försändelse.
Så kontrollera att ditt för- och efternamn namn stämmer, använd inte smeknamn som t.ex. Kalle om det står Karl på din legitimation.

Pris
Alla priser är angivna i SEK (Svenska Kronor) och är angivna med moms.
Om du bor i ett land utanför EU och öppnar ett konto i vår webbutik så kommer priserna att anges utan moms, eftersom ni då inte behöver betala svensk moms när ni handlar.
Om du är inloggad som företag visas ditt pris utan moms.

Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse per e-post med information om din beställning. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med BlueRides Kundtjänst.

Betalningsalternativ
Du har möjlighet att välja mellan fem olika sätt att betala.

- Kortbetalning
Du kan betala med VISA, Mastercard, Maestro eller Diners Club. Du anger ditt kortnummer när du kommer till kassan. Alla våra kortbetalningar hanteras av DIBS AB tillsammans med SEB.
BlueRide.se kan varken se eller lagra dina kortuppgifter, kortbetalningen sker över en säker uppkoppling med SSL-certifikat. DIBS uppfyller alla krav och är certifierade enligt PCI DSS.

- Faktura - 14 dagar
Vi skickar varorna direkt till dig, och fakturan mailas till en epost. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan.
Alla fakturor hanteras via Klarna AB (www.klarna.se). När du kommer till kassan så väljer du Faktura - 14 dagar och anger ditt personnummer. En kreditkontroll sker då i realtid.
När du beställer mot faktura kan varorna inte levereras till någon annan adress än den du är skriven på.
Om du beställt varor mot faktura men inte fått någon faktura, eller fått en påminnelse på fakturan och inte fått några varor, måste du kontakta oss omedelbart.
Vid betalning mot faktura tillkommer en fakturaavgift på 29 kronor.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar ssl-certifikat.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Vid köp under 60 kr tillkommer 29,00 kr, vid köp för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

- Delbetalning – Klarna
Tillsammans med Klarna AB kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning från 50 kr/mån. Du kan handla för mellan 1 000 kr och 50 000 kr. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden.
När du beställer mot faktura kan varorna inte levereras till någon annan adress än den du är skriven på.
Fakturan mailas till dig när din beställning har skickats från vårt lager.
Om du beställt varor mot faktura men inte fått någon faktura, eller fått en påminnelse på fakturan och inte fått några varor, måste du kontakta oss omedelbart.
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar ssl-certifikat.

Inkommer betalning för sent tillkommer en förseningsavgift om för närvarande 50 kr för totalt kreditbelopp upp till 200 kr, och 135 kr om totalt kreditbelopp är över 200 kr. Vid försenad betalning beräknas dröjsmålsränta från förfallodatumet med 24 % + gällande referensränta. Överlämnas fordran för inkasso så tillkommer lagstadgade inkassokostnader.

- Swish
Betala ditt köp via din smartphone med Swish betalapp som finns för iPhone, Android och Windows Phone.
Du behöver ha din mobiltelefon och inloggningskod för att kunna betala köpet.
Betalningen dras från ditt konto med mottagarnamnet “Blueride”.
Vårt Swish-nummer är: 123 155 66 53
Ange ert ordernummer som meddelande när ni Swishar oss betalningen.

- Postförskott
Vi skickar ditt paket mot postförskott. Du betalar ditt paket när du hämtar det hos ditt närmaste postombud (t.ex. en ICA-butik).
Vid postförskott tillkommer postförskottsavgift på 49 kronor.
Du kan endast handla mot postförskott inom Sverige.
VIKTIGT! Om du inte fått någon avi på försändelsen inom 10 dagar efter att du gjort beställningen måste du kontakta kundtjänst.

- Förskottsinbetalning
Betala in pengarna i förskott till vårt Plusgiro.
Plusgiro: 41 84 20-6
Mottagare: BlueRide
Kunder utanför Sverige använder följande uppgifter:
Mottagare: Lågprisvaruhuset Gränslöst Väst AB
IBAN account: SE84 9500 0099 6034 0418 4206
BIC/SWIFT: NDEASESS
Glöm inte att ange ert ordernummer vid betalningen.

Poste Restante för Norska och Finska kunder
Bor du i Norge eller Finland och vill hämta ut dina varor på ett postkontor i Sverige via sk. Poste Restante går det bra.
Poste Restante är fördelaktigt om du är Norsk kund och bor i närheten av gränsen eller besöker Sverige. Istället för att skicka varorna till dig i Norge så hämtar du ut dem i Sverige, du slipper då Norsk tull, gebyr och Norsk moms på varorna.
Leveransadressen skall se ut så här:
Förnam Efternamn
Poste Restante
Postnummer Postort
Sök efter postnummer
Mata in den ort i Sverige som du vill hämta ut din beställning på och klicka på ”Sök”. Ange sedan detta postnummer och ort som leveransadress vid beställningen.
Närmaste ort:


Beställning mot poste restante kan ske mot förskottsbetalning och kort.
Tänk på att betala i svensk valuta (SEK).

Transportskador
Vi använder PostNord/Posten för att frakta alla våra försändelser. Om varan skadas eller kommer bort under transporten är BlueRide betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundtjänst inom 14 dagar.
Om du upptäcker att paketet är skadat när du hämtar det anmäler du det direkt till transportören och kontaktar sedan vår kundtjänst. Upptäcker du transportskada först vid öppnande av paketet, tag då snarast kontakt med vår kundtjänst så gör vi anmälan till PostNord/Posten.
Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig.

Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan.
Varan behöver inte returneras inom 14 dagar, men du skall kontakta oss inom 14 dagar efter att du tagit emot varan och meddela att du vill använda ångerrätten.
Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den, det gäller även produktförpackningen av varan.
Du har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion.
Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Behöver du öppna produktförpackningen så gör det försiktigt utan att skada produktförpackningen.
Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Du får ej heller avlägsna skyddsmateriel, bryta sigill, el dyl.
Varan som returneras måste alltid vara komplett. Är inte varan komplett/oskadd erhålls ingen återbetalning eller så görs det ett avdrag på återbetalningen.
Avdrag på återbetalningen kan även ske för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant avdrag kan uppgå till varans totala pris.
Om ett avdrag görs så har du möjlighet att få varan tillbakaskickad till dig, vi återsänder den då till dig utan kostnad.

Tänk på att du står för risken om varan skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad när du returnerar den.
Returkostnaden vid ångerrätt/återköp bekostas av kunden.

- Återbetalning
Har du betalt med kort sker återbetalningen till ditt kort.
Har du beställt mot faktura och inte betalt fakturan gör vi avdrag på din faktura eller makulerar den. Men tänk på att fakturan inte hinner förfalla. Kontakta oss innan returen så kan vi förlänga förfallodatumet på fakturan.
Vid övriga betalsätt sker återbetalningen sker till ditt bankkonto, saknas information om bankkonto skickar vi en utbetalningsavi.
Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter.

- Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte företag.
Ångerrätten gäller inte varor som faller under kategorin livsmedel, tex godis.

Vid utövandet av ångerrätten ska varan återsändas till BlueRide inom 14 dagar från att meddelande om utövandet av ångerrätten lämnades till BlueRide. Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att BlueRide inom denna tid fått varan i retur eller att du som kund uppvisat bevis på att varan återsänts, det som sker först.

För att ångra ditt köp och nyttja din ångerrätt kontakta BlueRides kundtjänst, gå sedan till www.blueride.se/retur.php och följ instruktionerna där.
Vi ser helst att ni använder returblanketten ni finner på www.blueride.se/retur.php, men Konsumentverkets blankett på http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/2angerblankett.html kan också användas.

Felexpediering
Skulle du få en fellevererad vara ska du kontakta BlueRides kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar.
Vi ser då till att du får rätt vara levererad till dig.
OBS! Innan du returnerar fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få felleveransen godkänd.
Vid returer av Felexpediering står vi för fraktkostnaden genom att skicka dig en frankerad fraktsedel.
Vi står alltid för returfrakt när det gäller felexpediering.

Reklamation
Skulle du få en defekt vara ska du kontakta BlueRides kundtjänst och rapporterar en reklamation så snart felet upptäckts inom skälig tid, 2 månader anses alltid som inom skälig tid.
Beskriv felet på produkten så väl du kan.
När du fått klartecken att skicka tillbaka produkten kommer vi skicka dig en fraktsedel, du behöver alltså inte lägga ut några pengar för porto till oss.
Produkten skall returneras i sin originalförpackning alt. förpackas mycket väl så att den klarar normal postgång. Skriv ut och fyll i blanketten som finns på www.blueride.se/doc/rek.pdf. Skicka med blanketten med en detaljerad felbeskrivning.


Kan inget fel påvisas återbetalas ej returfrakt och du faktureras för den portokostnad som uppstår vid retur till dig.
I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel/fabrikationsfel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för fraktkostnader som tillkommer.
Vi tar ej ut någon felsökningsavgift.

OBS! Innan du returnerar defekt vara måste du kontakta vår kundtjänst.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se. Som konsument har du även rätt för ersättning för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Som konsument måste du dock begränsa din skada samt påvisa utgifter med kvitto.
Vi står alltid för returfrakt när det gäller defekta varor som gäller på garantin eller är en giltlig reklamation.

Försening av leverans
I de fall levererasen ej sker inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.

Avbeställning
Kontakta oss på kundtjänst för att göra en avbeställning av en order.
Efter en beställning skett kan vi inte garantera dig att avbeställning går igenom, och den är inte giltig förrän du fått en bekräftelse på den.

Leverans till adress utanför Sverige
Om du är bosatt utomlands eller vill att varan ska skickas till en adress utanför Sverige så går det bra. Betalningsalternativen är då kortbetalning eller förskottsbetalning.
Som norsk kund är betalningsalternativen kortbetalning, förskottsbetalning eller faktura.

- Land utanför EU, tex Norge
Beställer ni varor från ett land utanför EU, tex. Norge, så betalar du ingen svensk moms. Priserna blir då 20 % lägre. Shoppingsystemet räknar ut detta automatiskt när du går till kassan och betalar.
När du får ditt paket så hämtar du det hos ett ombud. Där kan du ev. få betala moms för varorna som du köpt, du kan även bli fakturerad i efterhand av tullen i ditt land. Momsen för Norge är 23 %.
Observera att Norska tullen kan ta ut tull och/eller ett gebyr/avgift på paketet.

- Land inom EU
Du beställer dina varor som vanligt och betalar med kort eller förskottsbetalar. Varorna skickas sedan direkt till din adress eller ombud för uthämtning.

Säkra korttransaktioner
När du betalar med kort på BlueRide.se så kan du vara helt trygg. När du angett dina kortuppgifter så är de krypterade och allt sker på DIBS AB's webbsida. DIBS AB hanterar alla våra korttransaktioner tillsammans med SEB. På så sätt kan du vara säker på att ditt kontokort inte kommer i orätta händer. BlueRide.se kan varken se eller lagra dina kortuppgifter.
Kortbetalningen sker över en säker uppkoppling med SSL-certifikat. DIBS uppfyller alla krav och är certifierade enligt PCI DSS.

Manualer
För de produkter som kräver manualer medföljer det i eller på förpackningen när du får den levererad.

Personuppgifter
När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, e-postadress och i vissa fall personnummer och telefonnummer.
Denna information behöver vi för att leverera varan till dig. Personnummer krävs i de fall du väljer att betala via faktura, delbetalning eller beställer mot postförskott.
E-postadressen behöver vi bl.a. för att bekräfta order/leveranser och kommer även fungera som användarnamn nästa gång du handlar i vår Internetshop om du väljer att öppna ett konto.

Dina personuppgifter lagras i vårt affärsdatasystem enligt Personuppgiftslagens (PUL) föreskrivna tid på 10 år.
Endast BlueRide-anställda med kundkontakt har tillgång till de lagrade uppgifterna, ingen annan kan se dina uppgifter.
I övrigt är de endast åtkomliga om du loggar in med dina kontouppgifter. Som kund har du enligt PUL rätt att få den information vi registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.
Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part.

Om Cookies
Vi använder så kallade Cookies för att hålla reda på våra kunders innehåll i kundvagnen. En Cookie är en liten datafil som din browser/webbläsare sparar och förknippar med vår sajt så att vi vet vilken kund som hör till vilken kundvagn.
Om du har problem att handla hos oss, t.ex. om de varor du försöker lägga i kundvagnen inte stannar i den, så kan det bero på att du har valt att din browser/webbläsare inte skall acceptera cookies.

Vi har en guide hur du aktiverar cookies och JavaScript i din webbläsare. Däri finner du direktlänkar till olika webbläsares supportsidor i ämnet.
Klicka här för hjälp att aktivera Cookies & JavaScript.

Tvist
Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.